Offcanvas Section

You can publish whatever you want in the Offcanvas Section. It can be any module or particle.

By default, the available module positions are offcanvas-a and offcanvas-b but you can add as many module positions as you want from the Layout Manager.

You can also add the hidden-phone module class suffix to your modules so they do not appear in the Offcanvas Section when the site is loaded on a mobile device.

Call Us Now

0044 889 555 432

Opening times

Mon - Fri 9.00 - 18.00

Bel voor een afspraak

06 52 522 636

Gezond gewicht
Iedereen eet, elke dag opnieuw. Dit hebben we nodig om te kunnen leven. De voeding die we eten gebruiken we als energie bron voor ons lichaam. Maar wat gebeurd er nou als we teveel of te weinig eten? Het teveel aan energie wordt opgeslagen in vet. Dit is ook het geval bij overgewicht. Overgewicht is een gevolg van langere tijd teveel eten en drinken binnen krijgen, zodat het lichaam dit niet meer kan verbranden. Een te weinig aan eten en drinken kan ervoor zorgen dat het lichaam zijn vetreserve gaat verbruiken zodat je af gaat vallen. Gezond gewicht kan je meten aan de hand van een formule, ook wel bekend als BMI, maar gezond . Gewicht gedeeld door de lengte in het kwadraat, ook wel bekend als BMI. Het getal wat hier uitkomt kan een indicatie zijn voor gezond gewicht, maar gezond gewicht gaat verder dan alleen een gezond BMI. Zo zijn er verschillende manieren om te kijken of u een gezond gewicht heeft, zoals een spiermeting en middelomtrek. Een gezond BMI houd geen rekening met de spieren. Spieren wegen namelijk zwaarden dan vet. Het is daarom belangrijk om een balans te vinden welk gewicht goed bij jou past. Hier kan ik je goed bij helpen.

Diabetes
Diabetes, ook wel bekend als suikerziekte is een ziekte waarbij de productie of gevoeligheid voor het hormoon insuline is aangetast. Wat leidt tot schommelingen in het bloedsuikergehalte. We onderscheiden doorgaans twee types diabetes, type 1 en type 2.
• Diabetes type 1 ontstaat meestal voor het 30ste levensjaar. Bij diabetes type 1 wordt er te weinig of zelfs helemaal geen insuline aangemaakt in de alvleesklier.
• Diabetes type 2 wordt ook wel ouderdomsdiabetes genoemd, maar komt op steeds jongere leeftijd voor. Bij deze vorm is de insuline gevoeligheid van de lichaamscellen aangetast door een ongezond eetpatroon of leefstijl. Deze vorm komt het meest voor.
• Zwangerschapsdiabetes is een vorm van diabetes die gelukkig maar tijdelijk is. Goede begeleiding is erg belangrijk om complicaties rondom de bevalling te beperken. Daarnaast hebben personen met zwangerschapsdiabetes een hogere kans om later diabetes type 2 te ontwikkelen.
Het is belangrijk om op de koolhydraten uit de voeding te letten. De diëtist kan u ondersteunen met leefstijl- en voedingsadviezen passend bij uw situatie. Vaak helpt gewichtsverlies de klachten verminderen bij diabetes type 2. Daarnaast kan de diëtist u ondersteunen in het voorkomen van, of omgaan met hypo's (een te laag glucose gehalte in het bloed) en hypers (een te hoog glucose gehalte in het bloed).

Cholesterol
Een gezonde leefstijl is een van de belangrijkste factoren om onze hart- en vaten gezond te houden. Dit houd niet in dat alleen een gezond gewicht belangrijk is, maar veel meer factoren die belangrijk zijn, zoals een gezonde verhouding tussen LDL- en HDL- cholestrol.
Zoals net genoemd is een te hoog cholesterol slecht voor hart- en vaatziekten. De aderen kunnen scheuren of dichtslibben wat verschillende klachten kan veroorzaken.
Cholesterol is een vetachtige stof die deels in de lever wordt aangemaakt en deels met de voeding het lichaam binnen komt. Cholesterol is nodig voor de opbouw van hormonen en voor lichaamscellen. Het bloed vervoert cholesterol door het aan eiwitten te binden. Deze verbindingen heten lipoproteïnen. Er zijn verschillende soorten lipoproteïnen: HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïne) en LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne)
Het HDL, goed cholesterol, vervoert cholesterol naar de lever, waar het wordt afgebroken. Het LDL, slecht cholesterol, vervoert het cholesterol van de lever naar de rest van het lichaam. Een beetje LDL is nodig om beschadigingen in weefsels te herstellen, maar een teveel aan LDL blijft plakken aan de vaatwanden, waardoor de bloedvaten langzaam dichtslibben.
Er zijn 2 belangrijke cholesterolwaarden: Het totaal cholesterol gehalte en de cholesterolratio. Voor beide geldt: hoe hoger de waarde, hoe hoger het risico op (sterfte aan) een hartziekte. De ratio is de beste voorspeller voor het krijgen van hart- en vaatziekten.
Een bloedonderzoek geeft aan hoe hoog het cholesterolgehalte is in millimol per liter bloed (mmol/l). Het cholesterolgehalte in het bloed kan nogal schommelen. Een cholesterol gehalte lager dan 5,0 mmol/liter is normaal. Daarboven is er sprake van een verhoging.
Vetten spelen een belangrijke rol in het cholesterolgehalte. Verzadigde vetten zit vooral in dierlijke vetten en deze verhogen het slechte cholesterol. Onverzadigde vetten zit vooral in plantaardige producten of in vis en deze zorgen voor een verlaging van het cholesterol.

Hoge bloeddruk
Een gezonde leefstijl is een van de belangrijkste factoren om onze hart- en vaten gezond te houden. Dit houd niet in dat alleen een gezond gewicht belangrijk is, maar veel meer factoren die belangrijk zijn, zoals een goede bloeddruk.
De bloeddruk schommelt voortdurend en de hoogte is afhankelijk van bijvoorbeeld emoties, spanning en activiteiten, of van het moment van de dag.
De bloeddruk bestaat uit 2 verschillende waarden. De eerste is de bovendruk (systolische druk) deze geeft de druk aan wanneer het hart zich samentrekt en bloed in de slagaders perst. De tweede is de onderdruk (diastolische druk) deze geeft de druk aan wanneer het hart zich ontspant. Een normale bloeddruk is een bloeddruk rond de 120/80 mmHg. Een druk boven de 140/90 wordt beschouwd als een verhoogde bloeddruk.
Hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaataandoeningen. Het kan leiden tot een beroerte, hartinfarct, angina pectoris (pijn op de borst) en etalagebenen. Ook kan hoge bloeddruk schade aanrichten aan onze organen zoals de ogen of de nieren. Omdat het hart steeds harder moet werken om het bloed in ons lichaam rond te pompen kan hoge bloeddruk ook leiden tot een verdikte hartspier of hartfalen. De pompfunctie van het hart neemt dan langzaam af en heeft vermoeidheid, kortademigheid en vocht vasthouden tot gevolg.
Er zijn voedingsmiddelen die de bloeddruk verlagen, denk aan groente, fruit, voldoende vezels, verminderde zout en alcohol in name. De dietist kan u leren om de voeding zo optimaal mogelijk te maken.

Darmproblemen
Er zijn veel mensen die onverklaarbare darmproblemen hebben. Hierbij kan je denken aan buikpijn, verstopping, diaree, gasvorming of een opgezette buik. Soms is er geen oorzaak voor deze klachten en blijven de klachten opspelen bij bepaalde situaties. Toch kan voeding ook een rol spelen bij deze darmklachten. Denk aan glutenallergie of lactose intolerantie. Je lichaam kan dan niet tegen bepaalde voedingsmiddelen. Als deze voedingsmiddelen wel genomen worden kunnen darmklachten ontstaan. Het is dan erg belangrijk om bepaalde producten te vermijden, zodat de darmen kunnen herstellen en de klachten na een aantal dagen verminderen of zelfs verdwijnen.
Er zijn verschillende dieten die gevolgd kunnen worden, namelijk glutenvrij dieet, lactose vrij dieet, Fodmap dieet. De dietist kan je helpen om uit te zoeken waar deze klachten vandaan komen.

Ouderen
Oudere mensen zijn een belangrijke groep als het gaat om eten. Oudere hebben vaak minder eetlust of minder trek om te eten. Het kan ook zijn dat ze gewoon vergeten te eten. Als mensen lange tijd te weinig voeding binnen krijgen kan het lichaam ondervoed raken, omdat er voedingsstoffen zoals eiwitten, vetzuren, vitamines en mineralen te kort komen. Dit zorgt voor een achteruit gang van de afweer en spierafbraak. Iemand kan zich moe en lusteloos gaan voelen en de kans op vallen wordt steeds groter. Het is daarom erg belangrijk dat oudere mensen op gezond gewicht blijven. Als het niet lukt om naar de praktijk te komen, dan kom ik gewoon naar de mensen thuis.